Omdat taalontwikkeling tijdens de kleutertijd van cruciaal belang is voor later schoolsucces, worden studenten kleuteronderwijzer(es) opgeleid om een krachtige taalstimuleringsomgeving te creëren tijdens spel- en leermomenten in alle activiteiten in de kleuterklas. De studenten passen de principes van taal-de-hele-dag-door tijdens hun stages echter onvoldoende toe, omdat deze vooralsnog enkel door de taaldocenten overgebracht worden. Dit project streeft een opleidingsbrede verankering van de principes van goed taalvaardigheidsonderwijs na: tijdens hun opleiding zullen de studenten niet enkel door hun taaldocenten, maar ook door de overige vakdocenten, praktijkpedagogen en mentoren opgeleid worden tot taalstimulerend handelen in de kleuterklas. Bijgevolg zullen de studenten beter in staat zijn om de transfer te maken naar hun stage- en beroepspraktijk.
Het CTO werd als expert betrokken in de werkgroep die de visietekst en inspiratiegidsen ontwikkelde en gaf een lezing op de inspiratiedag.
Lerarenopleiders kleuteronderwijs
Documenten: